Close X

Ved I selv, hvad I vil kommunikere?

I c:ommunicate kan vi mærke stor forskel på, om virksomheder har en kommunikationsstrategi eller ej. I øjeblikket løser vi opgaver for to virksomheder, som umiddelbart minder om hinanden – men alligevel er der kæmpestor forskel.

Virksomhed 1 fik sidste år lavet en kommunikationsstrategi, som blevet drøftet og clearet med både ledelse og bestyrelse. Alle argumenter blev vendt, og virksomheden har nu en køreplan, så deres kommunikation glider let. Alle 20 medarbejdere kender budskaberne og er bevidste om, hvad de forskellige kundegrupper gerne vil vide. I år er det derfor tydeligt, at kommunikationen løftes til et nyt niveau, hvor der kan laves målrettet pressearbejde og nyhedsbreve med relevante historier – og hvor medarbejderne i fællesskab nu langt om længe er kommet i gang med at profilere sig på de sociale medier.

Virksomhed 2 har endnu ikke lavet en kommunikationsstrategi, hvilket på en måde er forståeligt, for de er i fuld gang med at ændre nogle vigtige arbejdsgange, og der er mange gode grunde til, at der ikke lige har været tid. Problemet er bare, at alle virksomheder kommunikerer hele tiden. Hver dag. Året rundt.

Alt er kommunikation – også når I ikke kommunikerer
Breve, telefonopkald, sælgerbesøg, hjemmesiden, receptionens udseende…
Alt sammen er det signaler, der sendes ud, og som andre forholder sig til. Så hvis en sælger siger ét, men der står noget andet på hjemmesiden; ja så kommunikerer virksomheden, at den ikke ved, hvad den taler om = den virker ikke særlig kompetent.
Og er brevene gammeldags formuleret og hjemmesiden ikke opdateret, tænker omgivelserne måske, at virksomheden er gået i stå.

Så i praksis misbruger medarbejderne i virksomhed 2 deres tid og ressourcer lige nu. For de har jævnligt budskaber, som de gerne vil ud med, men når der skal laves en pressemeddelelse, bliver de konstant i tvivl om, hvad de vil sige. Og hvad de må sige. Så de skal hele tiden tilbage i baglandet og drøfte og spørge hinanden. Imens går tiden, og pressemeddelelserne kommer for sent af sted. Eller også kommer de slet ikke ud. For eksempel skal virksomheden snart på messe, men de når desværre ikke inden at tage stilling til, hvad de vil fortælle omgivelserne om deres nye produkt.

Øv, hvor er det ærgerligt. Virksomhed 1 forbedrer hele tiden sin kommunikation og opbygger dermed et professionelt omdømme. Virksomhed 2 bruger tid og penge på sidste-øjebliks-løsninger og virker udadtil som om, de ikke har styr på tingene.

Kommunikationsstrategien er en vigtig drejebog
Med en kommunikationsstrategi får virksomheden nogle vigtige diskussioner om:

  • Hvad fortæller vi omverdenen?
  • Hvilke kommunikationsmål har vi – nu og på længere sigt?
  • Hvem er vores målgrupper?
  • Hvordan når vi målgrupperne / hvilke værktøjer vil vi bruge?
  • Hvilke gode historier har vi, som understøtter vores budskaber?

Diskussionerne munder ud i en drejebog, som afklarer, hvilke konkrete kommunikationsudfordringer virksomheden har og der lægges en strategi for, hvordan de løses. Desuden får virksomheden en helt konkret plan for næste års kommunikationsindsats med forslag til aktiviteter og resultatmål.

I c:ommunicate har vi udviklet en model for udvikling af en kommunikationsstrategi og –plan, der passer til små og mellemstore virksomheders virkelighed.

Læs om vores arbejdsmodel her

Læs her om workshops, der kan laves i forbindelse med strategiprocessen.