Close X

Vær præcis! Tid er penge for de blå

Magt, penge og konkurrence er sagen for en blå kundetype.

Du kan kende en blå kundetype på, at han/hun drømmer stort og dyrt.
Blå er den ene af fire farver i ’Emotionelle Kundetyper’ – en forskningsbaseret metode, der handler om at skabe loyale kunder og koble bestemte følelser til en virksomhed og dens produkt. Metoden sætter fokus på, hvad der giver et menneske lyst til at købe, og der skelnes imellem rød, blå, gul og grøn, som hver især repræsenterer bestemte mennesketyper.

Den blå kundetype har en seriøs og professionel tilgang til køb og salg. Han/hun fokuserer på sit personlige udbytte af købet: Kommer jeg hurtigere i mål, tjener jeg flere penge, får jeg mere status etc. Derfor møder man typisk de blå i karriereorienterede miljøer, hvor tal og modeller er omdrejningspunkter – og hvor der er styr på dress coden. De vil nemlig gerne klæde sig korrekt og passe ind i miljøet.
Jeg har i et tidligere indlæg beskrevet de gule kundetyper, som får lyst til at købe i hyggelige omgivelser. Det gør de blå ikke! De motiveres derimod til køb i eksklusive og seriøse rammer.

Stå på mål for dit produkt
Hvis du vil sælge til en blå kundetype, skal du være velforberedt og klar til at svare på kritiske spørgsmål. De vil nemlig sikre sig god kvalitet, så du skal stå på mål for, at produktet kan leve op til deres forventninger.
Sørg samtidig for at præsentere dit produkt kort og præcist med ord, der appellerer til den blå, for han/hun har ikke tid til storytelling med lange, maleriske beskrivelser. Af samme grund er det værd at sætte sig ind i, hvordan grafik og billeder skal være lette at aflæse, og samtidig passe ind i den blå´s forventninger til et professionelt univers, som afspejler succes og fremgang – og hvor det er nemt at orientere sig.

Her møder du de blå
Tag på konference eller tjek ind på LinkedIn, hvis du vil i kontakt med de blå. Her er de interesserede i alt, som kan bidrage til deres succes. Effektivitet, besparelser eller teknologiske fremskridt er sød musik i et blåt øre.
Sørg for at positionere dig som ekspert, for den blå lægger kun en handel, hvis du udviser professionalisme og klart demonstrerer, hvordan dit produkt eller ydelse er af høj kvalitet. Gør det også meget tydeligt, hvilket udbytte kunden får af produktet.

Hvis den blå har fundet din hjemmeside, skal du sikre dig, at den er stilren og top-professionel. Billederne skal være af høj kvalitet og sammen med velvalgt grafik synliggøre, at her er der fokus på værdi. Derfor skal det allerede af forsiden fremgå, hvad man får ud af at være kunde, for den blå spilder ikke tid på at lede.

Blå ejerledere står stærkt
Hvis du selv er blå ejerleder, står du stærkt. For så er interessen for tal, og spillet om at vinde ordren, et solidt grundlag for at skabe en sund forretning. Jeg har tidligere beskrevet, hvor udfordret den røde kundetype kan være som ejerleder. Den blå er derimod som en fisk i vandet, men hans/hendes svaghed kan være manglende forståelse for, hvordan andre kundetyper tænker og føler. Hvis man er blå ejerleder, som fx sælger et livsstilsprodukt, der appellerer til gule kundetyper, kan man risikere at iscenesætte salg og markedsføring forkert og dermed ikke få det fulde forretningsmæssige udbytte.

Uanset om du som ejerleder selv er blå eller ej, kræver det meget af dig at have de blå som kunder. Men heldigvis er der også mange gode fif til, hvordan din virksomhed kan kommunikere på en måde, som appellerer til dem. Det vil jeg rigtig gerne tale med dig om, hvis du overvejer blå business…

Jeg er ved at udvikle et foredrag om Emotionelle Kundetyper, og hvordan ejerledere helt konkret kan arbejde med kundetyper. Foredraget hedder ”Din kunde er et menneske – #SåFatDetDog” og udbydes fra august 2019 til erhvervsnetværk, uddannelsesinstitutioner og virksomheder.
Noget for dig? Så send mig en e-mail på birgitte@commu.dk