Close X

TEKO Analysen 2014

TEKO Analysen 2014 blev forleden præsenteret for 140 branchefolk på TEKO i Herning. Det var 4. gang (og dermed 8. år), at c:ommunicate førte pennen for VIA UC TEKO ved analysen, som hvert andet år interviewer cirka 35 direktører om, hvad der rører sig i virksomhederne og hvilke forventninger, de har til fremtiden.

Det er altid en spændende opgave, for når man arbejder med kommunikation, er det utrolig interessant at fordybe sig i notaterne fra de mange interviews og være med til at trække tendenser frem, som fortæller noget om, hvad virksomheder bokser med i disse år. Det giver vigtig indsigt og synergi, som kan bruges, når vi giver sparring om kommunikation til andre små og mellemstore virksomheder. For selv om den viden, som opbygges via TEKO Analysen, primært handler om livsstilsvirksomheder, så er tendenserne de samme i mange andre brancher.

Især de seneste tre analyser (i 2010, 2012 og 2014) har handlet rigtig meget om kommunikation. Særligt udfordringerne med sociale medier volder store problemer, og vi kan tydeligt se, at det især gælder for virksomheder, som ikke har lagt en kommunikationsstrategi. Virksomhederne er i vildrede, fordi de ikke har taget grundlæggende stilling til, hvilke sociale medieplatforme de vil være på, og de har ikke lagt en plan for, hvorfor de er der – og hvordan. Samtidig føler mange ledere sig ’for gamle’ til at vurdere, hvordan virksomheden bedst bruger sociale medier. Nogle falder derfor i den fælde, at de lader helt unge mennesker passe eksempelvis Facebook-siden, men det duer ikke, at man uden videre overlader ansvaret for en salgskanal til en ung medarbejder, som måske ikke kender virksomhedens strategi. Der skal nødvendigvis udstikkes nogle retningslinjer for, hvad opdateringerne skal handle om, hvor tit de skal laves, hvordan der reageres på kritiske kommentarer etc. etc.

Som vi skriver i analysen:
”Men unge mennesker med begrænset erfaring er ikke klar til at sætte en retning for danske virksomheder. Det er nu en gang ledelsernes opgave at tage dette på sig og så bagefter inddrage andre i opgaven.

Hvorfor sættes der ikke dedikerede ressourcer af til området? Det er, som om man laver en masse overspringshandlinger, mens man håber på, at en ung student løser problemet.”

De interviewede direktører fortæller blandt andet:

 

  • Jeg er meget fokuseret på Facebook – det er jo kundekontakt lige for næsen af mig.

 

  • Vores målgruppe er vokset op med sociale medier. I deres DNA lægges der vægt på fællesskab.

 

  • Forretningsmodellerne er endnu slet ikke udviklede omkring sociale medier. Vi har her i huset kun selvlærte medarbejdere indenfor området. Det er en stor udfordring, for hvilke medier skal vi beherske? Hvad virker, og hvad virker ikke? 

 

  • Spring ud fra 10 meter vippen – der er ikke noget at gøre! Vi skal ned i det miljø, men der er en kæmpe generationsforskel.

Læs hele TEKO-Analysen 2014 her: http://viewer.zmags.com/publication/0cf820a7#/0cf820a7/1

37 virksomheder blev interviewet:

Barbara I Gongini
Basmati Film
BESTSELLER Retail Europe A/S
Black Lily Accessories A/S
BoConcept A/S
Brands4kids
Cane-line A/S
Designit
DK Company
Ecco Sko A/S
Egetæpper
Erfurt Luxury Accessories
Frandsen Group
Fredericia Furniture
Republic of Fritz Hansen
Gabriel A/S
Hummel International
IC Companys A/S
Ja Film
JBS Textile Group
Kabooki
Kontrapunkt
Kopenhagen Fur
Kvadrat A/S
Leander
Mascot Int. A/S
Metropol
Minimum A/S
Modström
Normann Copenhagen
Onecollection
Papfar Clothing Co.
Picturewise
Radiator Film
Soulland
Stelton A/S
Won Hundred