Close X instagram

Sociale medier #4: Vis dit brand på Instagram

Visuelt medie med vokseværk

Instagram er ikke i nærheden af at have lige så mange danske brugere som Facebook. Men det værker i leddene hos det hurtigt voksende medie.

Nyeste statistikker viser, at der er ca. 868.000 månedlige brugere i Danmark, og det er et tal, der hele tiden stiger, efterhånden som Hr. og Fru Danmark får øjnene op for det visuelle medie.

På Instagram kan man uploade videoer og billeder, og det er uden tvivl en platform, der appellerer til det æstetiske øje. Derfor er mediet særligt egnet til virksomheder, der sælger livsstilsprodukter. Andre typer virksomheder kan også sagtens have glæde af Instagram, men det kræver, at man kan vise nogle lækre billeder – enten af produkter, aktiviteter eller hverdagen på kontoret.

 

Vis dit produkt eller brand

En stor fordel ved Instagram er, at man kan vise sine produkter i brug. Sælger I tallerkener, kan I give inspiration til borddækning. Har I plakater på produkthylden, kan I inspirere til boligindretning. Og er jeres brand en løbeforretning, kan I vise tøjet og udstyret i situationer på løbeturen.

Mange Instagram-brugere følger med hos eksempelvis skobrands, så de kan se, når der føjes nye modeller til sortimentet. De kan også se, hvordan skoene kan matches med andet tøj og dermed få inspiration til, hvordan de kan bruge netop den sko.

Der hersker også en tendens til, at vi gerne vil se det autentiske og personlige, og derfor giver det mening at tage følgerne med ind bag de lukkede døre og vise billeder fra events, forberedelser, møder, hygge på kontoret eller lignende.

Som noget helt nyt har Instagram tilføjet Instagram Stories, hvor du kan vise billeder og videoklip i en samlet historie. Læs mere om den nye funktion, og hvordan du bruger den, i vores tidligere blogindlæg.

 

#BlivFundetMedHashtags

Når Instagram-brugerne mangler inspiration til boligindretning søger de på hashtags som f.eks. #indretning. Derfor er det vigtigt, at I bruger hashtags til jeres billeder.

Lægger I eksempelvis et billede op af en ny jakke, som kommer ud til efteråret, kan I bruge de hashtags, som I forestiller jer, at jeres kunder interesserer sig for. Det kunne i tilfældet med jakken være: #AW16 (altså autumn/winter 2016), #efterårsjakke #mode #fashion osv.

 

Sponseringsmuligheder halter

Instagram har indført algoritmer, så ikke alt indhold bliver vist. Det vil sige, at indhold, som følgere interagerer med, har størst sandsynlighed for at optræde i deres feed. Derfor er det vigtigt, at du producerer noget lækker indhold, som dine følgere har lyst til at like.

Det ligger ikke ligefor på Instagram at dele andres indhold, ligesom det gør på eksempelvis Facebook og Twitter. Man kan dog ”regramme” et billede ved at bruge tillægsapps, men det er mere besværligt, og derfor optræder det ikke så meget på Instagram. Det er en ulempe rent markedsføringsmæssigt, da man ikke på den måde kan sprede sit indhold og få flere følgere.

Da Instagram er et forholdsvist ungt medie – set med danske øjne – er det stadigvæk kommercielt umodent. I efteråret 2015 blev det muligt at lave annoncer, og det er et felt, der hele tiden udvikles.

 

Derfor skal I have en Instagramprofil

Selvom det er nemt at redigere sine billeder med Instagram, tager det tid at lave gode opdateringer, og derfor kræver Instagram en del ressourcer. I skal overveje nøje, om jeres målgruppe er til stede på mediet – og om det giver mening, at I er der.

Er I en B2C-virksomhed, og beskæftiger I jer med livsstil, kan der være god grund til at oprette en Instagramprofil, så I når ud til forbrugerne.

I kan altid få hjælp af os til at producere indhold og passe jeres profil. Læs her, hvordan vi kan hjælpe, eller kontakt Birgitte Iversen på 23 11 50 20 eller birgitte@commu.dk.

 

Dette indlæg er en del af en serie, hvor vi guider dig igennem mediejunglen og oplister fordele og ulemper ved de fire største sociale medier.

Indlægget om Instagram er det fjerde i serien. Læs de første indlæg her: Sammensæt din virksomheds kanal-pakke, Folkefavoritten Facebook og Lav forretning på LinkedIn.

 

Følg med på vores LinkedIn- , Facebook- eller Twitterprofil og se, hvornår vi udgiver næste indlæg i serien.