Close X sociale-medier-facebook

Sociale medier #2: Folkefavoritten Facebook

Forbrugerne leder efter jer på Facebook

Med cirka 3,5 millioner danske brugere er Facebook hoppet øverst på podiet og har taget status som landets mest populære sociale medie.

Derfor hersker der også en generel forventning om, at man som virksomhed er til stede på platformen. Faktisk bruger mange Facebook som ’søgemaskine’, når de leder efter en virksomhed. Hvis ikke I allerede har en virksomhedsprofil, bør I derfor overveje at oprette en.

I dette indlæg kan I læse, hvorfor det er vigtigt at være på Facebook.

 

Lynhurtig kundeservice og stormafleder

Facebook er særligt velegnet til B2C-virksomheder (Business to Consumer), fordi man her kommer i direkte kontakt med forbrugerne.

I kan svare på kommentarer og dermed udøve kundeservice nu og her. I kan fremvise nye produkter og afholde konkurrencer. Og I kan vise en personlig side af jeres virksomhed ved at tage følgerne med backstage.

Derudover kan I afværge eventuelle kriser eller misforståelser ved at svare på negative kommentarer.

Nogle virksomheder er bekymrede for shitstorms, som er pludselige kriser, der kan opstå og sprede sig lynhurtigt via Facebook. Men faktisk kan det gøre mere skade end gavn at holde sig fra mediet alene af den grund.

Folk kan nemlig sagtens oprette grupper eller profiler, hvor de fører en samtale om jeres virksomhed. Eller folk kan skrive et personligt opslag, som går viralt. Så selvom I ikke er på Facebook, kan diskussionen stadigvæk foregå der – og det vil den formentlig. Er I derimod til stede, har I en platform, hvor I kan slukke flammen, før den udvikler sig til en steppebrand.

 

En kommercielt moden platform

Eftersom Facebook er et af verdens største sociale medier, og da mange virksomheder optræder herpå, er der gjort meget ud af at gøre mediet kommercielt modent.

Facebook tilbyder et stort udvalg af kampagner, reklamer, sponsering osv., som gør det muligt at nå ud til potentielle følgere/kunder.

Derudover kan de kommercielle aktiviteter målrettes, fordi mediet ligger inde med mange informationer om brugerne. Facebooks brugere er desuden vant til at navigere i det kommercielle univers, og det er med til at gøre sponseringen mere effektiv.

 

Nye algoritmer giver faldende synlighed

I de senere år er der lavet nye algoritmer på Facebook, som betyder, at brugerne først og fremmest får indhold fra nære venner og sider, de interagerer med, i deres nyhedsfeed, mens øvrige opslag kommer længere nede i feedet eller slet ikke bliver vist.

Det stiller nogle helt nye krav til jeres opslag. Det er vigtigt, at I producerer indhold, som jeres følgere har lyst til at læse, like, dele og kommentere. Eksempelvis kan I afholde konkurrencer eller skrive indlæg, hvor I giver gode råd.

Hvis ikke I bruger kræfter på at producere værdifuldt indhold, kræver det et stort annoncebudget at få optimal synlighed.

 

Derfor bør I have en Facebookprofil

Som vi skrev tidligere i indlægget, forventer folk, at virksomheder har en Facebookside. Derfor bør I kraftigt overveje at oprette en.

Er I en B2C-virksomhed giver det endnu mere mening, da I kan kommunikere direkte med forbrugerne.

I kan altid få hjælp af os til at producere indhold og passe jeres side. Læs her, hvordan vi kan hjælpe, eller kontakt Birgitte Iversen på 23 11 50 20 eller birgitte@commu.dk.

 

Dette indlæg er en del af en serie, hvor vi guider dig igennem mediejunglen og oplister fordele og ulemper ved de fire største sociale medier.

Indlægget om Facebook er det andet i serien. Læs det første indlæg her: Sammensæt din virksomheds kanal-pakke. 

Følg med på vores LinkedIn-, Facebook- eller Twitterprofil og se, hvornår vi udgiver næste indlæg i serien.