Close X www.dk

En website-tekst skal skille sig ud

Et tidligere blog-indlæg viste, hvor ens danske byggefirmaers hjemmesider er. Nu får du fem tips til, hvordan jeres website-tekst kan skille sig ud fra konkurrenternes.

 

Opnå kundeindsigt gennem salgspersonalet
Sælgerne har den direkte kontakt til kunderne. Derfor er de en god informationskilde, når det drejer sig om den service, I yder. Spørg dem, hvad kunderne særligt fremhæver i jeres samarbejde. Hvilke problemer oplever de omkring produkterne? Hvad stiller de spørgsmålstegn ved? Og hvilken feedback får salgspersonalet på de løsninger, som I tilbyder?

 

Kortlæg jeres forretningsmodel
De fleste virksomheder vælger den letteste og mest indlysende måde at præsentere produkter og service på: Kvaliteten er i fokus. I gør det. Jeres konkurrenter gør det. Alle gør det.

Men hvad er særligt ved netop jeres kvalitet? Køber I råvarerne fra en bestemt kilde? Ansætter I en helt særlig medarbejdertype? Har I en speciel produktionsproces eller unikke faciliteter? Har I anderledes arbejdsprocesser end andre virksomheder eller en speciel leveringsproces?

Overvej alle de bagvedliggende elementer, som har indflydelse på, hvordan jeres produkt og virksomhed adskiller sig fra konkurrenternes – og fortæl det på hjemmesiden.

 

Hurtig og nem kunde-research
Det er guld værd at få information direkte fra kunderne om, hvorfor de handler med netop jer. Research behøver ikke altid at være detaljeret og tidskrævende. Brug gratis online spørgeskema-redskaber, såsom SurveyMonkey, til at stille kunderne et par simple spørgsmål. Fx hvorfor de har valgt at købe hos jer, hvordan de med få ord vil beskrive jeres samarbejde, og om der har været særlige situationer, hvor de fik sig en positiv/negativ overraskelse.

Del spørgeskemaet på alle jeres kommunikationsplatforme: nyhedsbrev, sociale medier, virksomheds-website, direkte e-mails osv. For at øge svarprocenten kan I med fordel tilbyde kunderne præmier som tak for deres feedback.

 

Sociale medier
Brug også sociale medier til at foretage kunde-research. Vær ikke bange for at starte en samtale med kunderne på Facebook eller LinkedIn – spørg, hvad de mener om jeres virksomhed og produkter. I modsætning til en almindelig spørgeskemaundersøgelse kan I her få dialog med kunderne, og I kan bede om flere detaljer. Den viden I får, kan I bruge i jeres website-tekst til at klargøre, hvad der gør jer unikke.

 

Google jeres virksomhed
Når I har website-teksten klar, kan I indtaste dele af den på Google for at se, om andre virksomheder benytter sig af de samme sætninger som jer. For at undersøge om I bruger helt identiske sætninger, kan I indsætte tekstbidderne inden for to apostrofer. Hvis hovedbudskabet på jeres website fx er, ”vi sælger danske møbler i høj kvalitet”, så er det oplagt at tjekke, om andre virksomheder benytter sig af samme budskab.

 

Husk på, at dit website er en yderst vigtig salgskanal. Brug den til at tiltrække kunder; ikke til at kede dem ved at gentage det samme budskab som dine konkurrenter om og om igen.

 

Læs også vores undersøgelse om byggeriets hjemmesider: “Byggeriets hjemmesider er ens som typehuse”