Close X LinkedIn-foto

Sådan sælger du til den røde kundetype

Selvstændige designere har som regel fede produkter – men de kan have udfordringer med at sælge dem. En forklaring er måske, at de ikke er bevidste om, hvilken kundetype deres produkt appellerer til.

Jeg har arbejdet med kommunikation i livsstilsbranchen i mange år og set, hvordan nogle designere kommer ud over stepperne med deres produkt, og andre ikke gør. Der er naturligvis mange parametre, som skal gå op i en højere enhed for at en virksomhed får succes, men teorien bag ’Emotionelle Kundetyper’ kan være med til at forklare designernes særlige udfordringer.

Emotionelle Kundetyper’ er en forskningsbaseret metode til at skabe loyale kunder og koble bestemte følelser til en virksomhed og dens produkt. Metoden sætter fokus på, hvad der giver et menneske lyst til at købe, og der skelnes i den forbindelse imellem fire forskellige farver, som hver især repræsenterer en bestemt type menneske / kundetype. En af disse farver er rød. De røde kundetyper er udadvendte og frihedssøgende ’zappere’, som vil have overraskelser og indgå i spændende fællesskaber.

Designere er røde
Designere er kreative mennesker, og derfor næsten altid selv røde kundetyper. Men det er vigtigt, at designerne forstår, at de ikke pr. automatik kan tage udgangspunkt i egne præferencer og adfærd, når de vil sælge deres produkt. For hvis de skaber produkter til en anden kundetype end rød, skal de tilpasse både produkt og markedsføring til, hvad netop denne kunde føler sig tiltrukket af.

Sådan er en rød kundetype
De røde kundetyper vil skille sig ud fra mængden. De gør, hvad de har lyst til – og de hader at kede sig. De tænder på oplevelser, så derfor skal kommunikation og markedsføring konstant præsentere dem for noget nyt. Hjemmesiden skal fx invitere til at gå på opdagelse og være i konstant forandring, så det tydeligt signaleres, at virksomheden bag er dynamisk og med på de nyeste tendenser.

De røde kundetyper går meget op i, hvad de omgiver sig med; det er velvalgte ting, hvor farvenuancer harmonerer og det visuelle udtryk er lige i skabet. Hvis man vil ramme dem, skal man derfor holde øje med aktuelle trends og indarbejde det i produkt og markedsføring.

Røde ejerledere kan have svært ved at holde fokus
De røde kundetyper bliver hurtigt utålmodige, og de er svære at fastholde i længere forløb, fordi de interesserer sig for mange ting. Og netop her bliver det svært at udvikle en virksomhed, hvis man som ejer selv er en rød type. For de rødes trang til at afprøve alt nyt betyder, at de hele tiden får nye idéer og dermed problemer med at holde fokus. Det er svært for dem kun at henvende sig til én kundetype – og de forstår ikke, at nogle mennesker bestemt ikke bryder sig om forandringer. Hvis man fx designer klassisk tøj, interiør eller børnetøj, kan det sagtens være, at man har den grønne kundetype som målgruppe. Den grønne er ’som-jeg-plejer-typen’, der ofte har en god økonomi og netop elsker det klassiske. Men hvis den røde designer/virksomhedsejer følger sin trang til konstant at finde på noget nyt, skræmmer hun denne kundetype væk.

De vil gerne bruge penge – men er dyre at arbejde med
Hvis designeren har de røde som kunder, kan tid og økonomi blive en udfordring. For de røde kunders forventninger til dynamik betyder, at virksomheden konstant skal sørge for, at der sker noget nyt på hjemmesiden, i blog-indlæg, ved events og så videre. Dette er både dyrt og tidskrævende for en lille designvirksomhed at leve op til, og derfor giver det god mening at overveje, om et produkt i stedet skal målrettes til andre kundetyper.
Omvendt er det meget svært at markedsføre til den røde kundetype, hvis man ikke selv er rød. Så netop designere har et forspring, når det gælder at ramme de røde, som rent faktisk er en attraktiv kundegruppe, fordi de ofte skifter ud i deres ting og ikke går så meget op i pris: Pengene sidder løst på netop denne målgruppe.

Rains har knækket den røde kode
Jeg var i mere end 10 år ansat på TEKO (som i dag hedder VIA Design). I dette kreative miljø er stifterne af regntøjsmærket Rains uddannet. Virksomheden har fuldstændig styr på, hvordan man henvender sig til den røde kundetype og forstår i dén grad at ramme dem lige i maven, hvilket tydeligt kan ses på deres hjemmeside: https://www.dk.rains.com/ Rains blev stiftet i 2012 og allerede to år efter var det en millionforretning med eksport til hele verden, så koden kan knækkes.

 

Fra efteråret tilbyder jeg et kommunikationsforløb for ejere af små virksomheder – læs mere her.

For tiden videreuddanner jeg mig inden for emotionelle kundetyper. I den forbindelse er jeg ved at udvikle et foredrag om, hvordan ejerledere helt konkret kan arbejde med kundetyper. Arbejdstitlen er pt: ”Din kunde er et menneske – #SåFatDetDog”
Jeg planlægger, at foredraget skal være færdigt i juni, og så skal det testes et par gange. Måske kender du et netværk eller en virksomhed, som vil have et test-foredrag til en rigtig god pris? Så send mig en mail på birgitte@commu.dk