Close X Grøn Kundetype

Pral! Den grønne kundetype vil have ro – men ejerlederen skal finde mod til at larme

Hvis du sælger til den grønne kundetype, skal din virksomhed helst ikke være for langt fremme i skoene. Hvis du selv er grøn, skal du finde modet til at prale.

Jeg kender en del ejerledere, som ikke bryder sig om at markedsføre deres produkter. ’Den der lever stille, lever godt’, siger de typisk. Ofte har de i en årrække drevet solide forretninger og været dygtige til at sælge, uden at slå ud med armene i medier, på messer og så videre. Men i disse år sker der en ny udvikling omkring salg, fordi kunderne selv vil finde produkterne på nettet. De vil ikke tale med en sælger, før de er meget langt i salgsprocessen. Denne nye virkelighed betyder, at de ’usynlige’ ejerledere begynder at overveje at slå sig lidt løs – fx på sociale medier.

Den grønne kan lide rutiner

Når man helst vil gå under radaren, ligner man sandsynligvis den grønne kundetype. Grøn er den ene af fire farver i ’Emotionelle Kundetyper’ – en forskningsbaseret metode, der handler om at skabe loyale kunder og koble bestemte følelser til en virksomhed og dens produkt. Metoden sætter fokus på, hvad der giver et menneske lyst til at købe, og der skelnes imellem rød, blå, gul og grøn, som hver især repræsenterer bestemte mennesketyper.

Hvor de røde kundetyper elsker overraskelser og forandringer, forholder det sig lige modsat med den grønne: Han/hun kan lide vaner og rutiner, og ændrer derfor nødigt på noget, som fungerer godt.

Sådan kommunikerer du til en grøn kundetype

Hvis man har den grønne som kunde, skal man være konkret; her giver det ikke mening at lave kreativ og overraskende markedsføring, for det falder den grønne bestemt ikke for. Ingen bling-bling og uventede overraskelser. Fortæl i stedet i et nøgternt sprog, hvad dit produkt kan gøre for kunden og skab en gennemgående følelse af tryghed og sikkerhed. Tænk desuden nøje over, hvilke kanaler du bruger. De grønne er fx på sociale medier, men de er ikke hvor som helst – og de er der på deres egen måde. Kommunikation og markedsføring skal ramme den grønne kundetype de steder, hvor han/hun finder det naturligt at færdes – ellers er din indsats spildt.

Grønne ejerledere er dygtige – men kan blive dømt for nøl

Som rådgiver i små og mellemstore virksomheder har jeg mødt en del ejerledere, som selv er grønne. Ofte fører de en familievirksomhed videre og sætter en ære i, at forretningen klarer sig godt. De er omkostningsbevidste og har typisk en solid økonomi. Medarbejderne har tit en høj anciennitet – nogle har endda været ansat hos den tidligere generation og derfor kendt direktøren, siden han/hun var barn.

Grønne ejerledere er professionelle at samarbejde med. De forstår godt, at forandringer kræver et langt, sejt træk, og de skifter ikke mening i utide. Derfor kan man sammen med dem skabe en solid og fremadrettet kommunikations- og marketingplan, som virkelig batter noget.

Men jeg kan også se, at de har udfordringer, for det er ikke altid, at de får skabt forandringerne. De har nemlig en tendens til først at handle, når jorden brænder under dem – og så kan det desværre være for sent i disse år, hvor der virkelig sker meget omkring virksomheders kommunikation og markedsføring. Den grønne ejerleder risikerer at forpasse muligheder, hvis han tøver for længe og ikke arbejder aktivt og målrettet med sin virksomheds synlighed og salg.

Samtidig skal grønne ejerledere være bevidste om, at kunderne ikke nødvendigvis er grønne som dem selv. Ved at sætte sig ind i de fire forskellige kundetyper, bliver det lettere at forstå hvilke platforme, man skal bruge tid og penge på for at få det maksimale ud af sin investering i kommunikation og markedsføring.

Hvis man overlader sin kunde til sig selv, ved ikke at kommunikere korrekt på nettet, ja, så overlader man i praksis kunden til konkurrenter med styr på blandt andet dialogen på hjemmesider og sociale medier.

Jeg arbejder med at professionalisere ejerledede virksomheders kommunikation ved at rådgive ejerlederne om, hvordan de får styr på kommunikation og markedsføring – én gang for alle.

Jeg trækker blandt andet på min viden som certificeret partner i Emotionelle Kundetyper.

Desuden holder jeg foredrag for erhvervsnetværk og uddannelsesinstitutioner:

  • Erhvervsnetværk: Kend din kunde – og kend dig selv.
  • Uddannelsesinstitutioner: Min målgruppe og mig

Se mere om foredragene her