Close X cocreaters

Oktober-møde i c:ocreators

Som netværksvirksomhed er det vigtigt med tæt kontakt til kompetente samarbejdspartnere, så vi hele tiden har stærke kompetencer at trække på, når vi skal løse opgaver for kunderne.
Derfor har vi c:ocreators, hvor vi forleden holdt møde og fik en passioneret debat om udfordringerne ved at drive små kreative virksomheder.
Kirsten Bonde fra arkitektskolen gav et spændende oplæg om menneskers forhold til penge og c:ommunicate smed egne erfaringer på bordet om Pit Stop-projektet, hvor vi i 2011-12 arbejdede med vores egen strategi.
Det gav spændende diskussioner om:

  • Fordele ved partnerskaber, fordi det giver adgang til flere ressourcer og reducerer risici.
  • Kreative virksomheder får mange ideer, og det er både en styrke og en svaghed. For måske skal vi få lidt færre gode ideer og skabe flere rutineopgaver for at udvikle bedre forretninger?
  • Kreative virksomheder vil hellere udvikle nye ideer end at bruge tid på salg. Men kanvassalg kan faktisk være sjovt, hvis man ændrer sit eget tankemønster – måske skal man se sig selv som rådgiver, frem for den skrækkelige sælger, man har et billede af inde i hovedet? For det er sejt at sælge – da det jo er afgørende for virksomhedens overlevelse!
  • Når virksomheden er lille, så ER ejeren virksomheden – og omvendt. Hvis vi arbejder med vores egen personlige udvikling, arbejder vi samtidig med virksomhedens udvikling. Skab derfor ro til refleksion og opsøg mennesker, som kan inspirere og udfordre.
  • Find en person, som er mere erfaren end dig til at drive virksomhed. En som du synes, gør det godt. For så kan du spejle dig i vedkommende og ’aflure’, hvad han/hun gør godt, som måske kan overføres til din virksomhed.
  • Se dig selv som kurator for din virksomhed og foretag fravalg, så det der sker i virksomheden hele tiden peger frem mod dens overordnede mål. Stil konstant spørgsmålstegn ved, om tid og energi bruges rigtigt.
  • Værdier skal bære virksomheden frem.
  • Lille virksomhed i en krisetid; ofte er man nødt til at gå på kompromis med sine værdier. Men hvor lang tid vil og kan man det?
  • Vær bevidst om tankemønstre; man kan designe sin virksomhed efter den måde, man tænker om den på.
  • Vær bevidst om virksomhedens must-win-battles; hvilke slag SKAL virksomheden vinde?

 

Det er utrolig givende at diskutere med andre, som er i samme båd som en selv. Og et c:ocreatormøde bringer os tættere på hinanden, så vi ved, hvem vi kan trække på, når vi skal lave opgaver på tværs af vores små virksomheder.

Læs mere om c:ocreators her
Se film om Pit Stop-projektet her. Birgitte deltog i Pit Stop i 2011 og 2012 for at få fod på c:ommunicates fremadrettede strategi.

Udklip

IMG_0263

IMG_0273

Join The Conversation

Skriv et svar