Close X avis-klip

Jyske virksomheder skal også i medierne

I dagens Viva-tillæg efterlyser Jyllands-Postens redaktør pressemateriale fra Jylland. Tilsyneladende er de københavnske og sjællandske virksomheder meget mere flittige til at indsende pressemeddelelser til redaktionen. Redaktøren synes, det er ærgerligt, at de jyske virksomheder er mindre synlige i mediebilledet.
Det kan jeg kun give hende ret i, og hvis der er en markant forskel på landsdelenes egen aktive indsats for at komme i medierne, bør de jyske virksomheder fluks rette op på dette.

Til en vis grad kan jeg nemlig genkende redaktørens synspunkt, for der er desværre en del virksomheder, som slet ikke udnytter det store potentiale, der er ved systematisk pressearbejde.
I stedet bruger man masser af penge på dyre annoncer, selv om internettets og de sociale mediers fremkomst jo betyder, at forbrugerne i dag vil i dialog frem for at få præsenteret finpudsede budskaber fra en marketingafdeling.

Og i dag kan man snildt få noget for presse-pengene, selv om journalisterne måske ikke bider på krogen, hver gang virksomheden udsender en pressemeddelelse. For få år siden stod og faldt indsatsen med, om medierne nu også syntes, at det var relevant at bringe historien, men sådan er det ikke mere. For i dag kan virksomheden jo lægge historien op på egen hjemmeside og/eller formidle den via sociale medier som Facebook, LinkedIn og Twitter. Derfor er ressourcerne, som man bruger på at finde og skrive den gode historie fra virksomheden, aldrig spildt.
Og er Jylland bagefter her, ja, så er det da bare med at komme i gang!

Når det er sagt, så er de københavnsk funderede medier ikke altid så lette at trække til det jyske trug. De skal naturligvis have tilsendt professionelt pressemateriale og gode pressebilleder; det er fair nok, for journalisterne har hårde arbejdsvilkår med meget materiale, der skal klargøres på ultrakort tid, og webmedierne har skabt en ny dagsorden med konstante deadlines.

Men vi oplever også, at journalisterne jævnligt vælger jyske virksomheders nyheder og arrangementer fra. Jeg har sågar talt med en journalist fra et kendt og vigtigt medie, som fortalte mig – og jeg citerer ordret: ”På min redaktion tager vi en tur til Jylland en gang om året”. Forhåbentligt har ikke alle sådan en regel, men vi oplever, at ressourcerne er knappe, og at der skal rigtig meget til for at tiltrække medierne til jyske events.

Men pyt med det. Jyske virksomheder kommer gerne til hovedstaden; der er vist lidt kortere den ene vej end den anden ;-).

Og hos c:ommunicate og F28 tager vi dertil tit og ofte for at servicere vores kunder. I F28 har vi et væld af presseopgaver om møbler, dyner, olivenolie, designere, terrasser, byggeri, it etc. etc. Vi laver professionelt pressemateriale for kunderne, sender det ud til redaktionerne og ringer eller opsøger journalisterne. Selv om vi ligger i Aarhus, kan vi nemlig snildt dyrke netværket i København K – og vi tager gerne pressemateriale fra flere jyske kunder med os. Derfor er I meget velkomne til at kigge ind en dag, så vi kan drøfte, hvordan I kan synliggøre jer i danske og/eller internationale medier.

Læs mere om pressearbejde her

Birgitte Iversen 

 

jp1 (2)