Close X

Har din virksomhed (endnu ikke) en bæredygtig forretningsmodel?

Hvis du ikke allerede tænker i bæredygtighed, så kom i gang. Inden ret lang tid risikerer din virksomhed at blive valgt fra, hvis I ikke arbejder med det.

Forleden var jeg til en tankevækkende aften med Annabeth Aagaard, som hos Innovation Silkeborg holdt oplæg om bæredygtig forretningsudvikling.

Jeg havde tilmeldt mig, fordi emnet er relevant for mine kunder. Virksomheders omdømme er nært forbundet med megatrends, og derfor er bæredygtighed relevant at forholde sig til, når der laves kommunikations- og markedsføringsstrategi.

Jeg har kunder, som dækker hele spektret:

  • Virksomheder, som tænker bæredygtighed i alle led af værdikæden.
  • Et par (bygge)virksomheder forholder sig mere og mere målrettet til det, fordi kunderne kræver det.
  • Men flere af dem jeg arbejder med, forholder sig (endnu) ikke særlig proaktivt til bæredygtighed.

Efter oplægget og workshoppen stod det klart for mig, at jeg skal til at være endnu mere ’emsig’ med at opfordre mine kunder og samarbejdspartnere til at komme i gang. For om ganske få år bliver det et afgørende konkurrenceparameter at have styr på bæredygtighed / CSR (Corporate Social Responsibility).

Den gode nyhed er, at det er ret enkelt at komme i gang, fordi der mange steder er ganske meget at tage fat på. De første tanker og ideer kan derfor let føre til konkret handling – og så er man i gang.

Her er lidt notater fra aftenen – en blanding af Annabeth Aagaards oplæg, diskussioner med de andre deltagere og tanker, der opstod i forlængelse heraf:

  • Først og fremmest er det vigtigt, at de bæredygtige aktiviteter, virksomheden igangsætter, er tæt på forretningen. Indsatsen skal være lønsom, for ellers risikerer man at droppe det, når det bliver for dyrt eller besværligt.
  • Mange virksomheder går stille med dørene omkring deres indsats, fordi de ikke vil risikere at blive stillet til regnskab for fejl. Egentlig er det en skam, for både medarbejdere og kunder sætter stor pris på, at virksomheder gør noget, fx til gavn for klimaet. Sørg for at din bæredygtighedsindsats bakkes op af fakta, for så står I stærkt, hvis nogen stiller spørgsmålstegn. Husk også, at hvis man har vist sin gode vilje, er forbrugerne ofte meget villige til at tilgive fodfejl.
  • Bæredygtighed fremmer tværfagligt samarbejde, og er dermed også et godt grundlag for at arbejde innovativt.
  • Vores behov for at eje bliver mindre og mindre. Tænk fx på hvor lang tid du reelt set bruger din bil, græsslåmaskine, boremaskine etc. Folk bliver mere og mere bevidste om, at vi ikke alle behøver at eje alting, fordi det kræver et alt for stort materialeforbrug. Forretningsmæssigt kan leje, leasing og abonnementsordninger derfor fremover være den klogeste vej at gå for mange virksomheder. Abonnementsordninger er samtidig en oplagt anledning til at opbygge loyalitetsprogrammer og skabe en tættere relation til kunderne.
  • Unge medarbejdere vil arbejde i virksomheder med et godt ry. Og de unge har i det hele taget en enorm stor klimabevidsthed. Når de for alvor kommer til, skal din virksomhed kunne imødekomme deres forventninger – både som kommende kunder og medarbejdere.
  • I forbindelse med FN´s 17 verdensmål for bæredygtig udvikling, foregår der et væld af projekter, som man med fordel kan deltage i for at hente inspiration, viden og netværk. Også mine gode venner i Lifestyle & Design Cluster har mange relevante projekter for små og mellemstore virksomheder.
  • Skab nogle overordnede mål omkring bæredygtighed og lad derefter de enkelte afdelinger og medarbejdere forholde sig til, hvordan de kan bidrage med at indfri målene.
  • Den vigtigste ressource er medarbejderne, så en politik, der også sætter spot på at undgå stress og fysiske belastninger bør også være en del af virksomhedens indsatsområde.
  • Bliv meget konkret. Hold interne møder hvor I drøfter, hvad I kan gøre. Lave flere skypemøder, så I sparer transport? Udskifte materialer med noget mere bæredygtigt? Droppe engangsservice i kantinen? Genanvende spild? Nytænke emballagen – fx ved at tænke i Take Back-systemer? Når I først begynder at se jer om, er der ret mange lavthængende frugter at plukke.

 

Oplægget er inspireret af dette arrangement:

Bæredygtige forretningsmodeller der skaber resultater

Du ved det er der. Du ved, det er vigtigt. Men du ved ikke hvor, du skal starte? Grøn omstilling, bæredygtig ledelse og cirkulære forretningsmodeller. Kært barn har mange navne. Men man kan faktisk sige det kort og godt; det handler om at arbejde smartere og med omtanke.

#ejerleder #ejerledertips #ejerlederrådgivning #kommunikation #kommunikationsstrategi