Close X det-gode-indhold

Sådan laver du det gode indhold på sociale medier

Sociale medier er kommet for at blive. Din virksomhed kan derfor godt indstille sig på at integrere dem som en fast del af markedsføringen. Vi har været rundt i det sociale medielandskab og set på, hvilke opslag følgerne er vilde med.

Læs med her og få inspiration til godt indhold.

 

Brugerinvolvering

Det giver lidt sig selv. Hvis du vil engagere følgerne på sociale medier, så skal du inddrage dem – f.eks. ved at opfordre til en handling. Et godt eksempel på brugerinvolvering er at stille et spørgsmål til følgerne og opfordre dem til at anvende reaktioner som svar – ligesom Metroxpress har gjort det i opslaget nedenfor. Vil brugerne svare ja, kan de bruge ”vred”-ikonet, hvorimod de kan bruge ”haha”-ikonet til at svare nej. Det er en nem måde at involvere brugerne på.

metroexpress

Nogle spekulerer i, at de andre reaktioner end thumps-up-liket giver mere engagement og bliver mere synligt for brugerne. Men det er svært at gennemskue ud fra Facebooks algoritme.

 

Brugergenereret indhold

Forlaget Gyldendal bruger hver fredag hashtagget #fredagsbog, hvor de opfordrer følgerne til at vise deres bøger frem og diskutere dem med hinanden. Og det har de stor succes med. Både på Instagram og Twitter tikker der hver fredag massevis af billeder og tweets ind med hashtagget #fredagsbog, som er blevet en slags online læseklub, der automatisk forbindes med forlaget. Herunder ses et eksempel på et brugerbillede med hashtagget.

gyldendal

 

DIY

Søstrene Grene laver mange opslag med DIY (do it yourself). I eksemplet herunder viser de, hvordan man broderer julestjerner til hjemmet med produkter fra Søstrene Grene. Det er med til at inspirere brugerne til selv at lave julepynt til hjemmet – og selvfølgelig at købe Søstrene Grenes produkter.

soestrene-grene

 

Grafik

Undersøgelser viser, at langt de fleste informationer, som vores hjerne opfanger, er visuelle. Samtidig bearbejder hjernen visuelt indhold meget hurtigere end tekst. Grafik er derfor en god måde at lave indhold på. Herunder er et eksempel fra DR3, hvor kanalen har lavet en humoristisk illustration i forbindelse med Roskilde Festival.

roskilde-festival

Det næste billede er fra livsstilsmagasinet ChriChri, der har taget et citat og lavet det som en grafik. Generelt er citater, som følgerne kan identificere sig med, populære på sociale medier.

chri-chri

 

Produktdemonstration

Vis hvad dit produkt kan ved at lave en produktdemonstration. I eksemplet nedenfor ser vi tidligere vinder af ‘Den store bagedyst’ Liv Martine – som er ambassadør for fødevarevirksomheden Dr. Oekter –  vise, hvordan man med virksomhedens nye bagemix også kan lave luftige roulader i en video.

kagerullen

I den anden video fra Flying Tiger Danmark demonstreres det, hvordan man med virksomhedens hårrulle laver en elegant håropsætning.

haaropsaetning

 

 

Skal vi hjælpe dig med at finde på det gode og kreative indhold? Så kontakt Birgitte Iversen på birgitte@commu.dk eller 23 11 50 20.