Close X 18

Dét betyder Facebooks algoritme for din virksomhedsside

Hvis du har en virksomhedsside på Facebook, så har du formentlig opdaget, at det langt fra er alle dine opslag, der når ud til samtlige af dine følgere. Men der er råd for at udfordre algoritmen, så du kan blive mere synlig for flere.

 

Hvad er en Facebook-algoritme?

Facebooks algoritme er en slags programmering, som er lagt ind i systemet, så alle opslag sorteres for hver enkelt bruger. Facebooks algoritme sorterer ud fra, hvilke opslag brugerne interagerer med bl.a. via likes, delinger, kommentarer og kliks. Det gælder både, hvad brugeren selv har interageret med, men også hvad ens venner har interageret med. Det betyder altså, at en Facebook-bruger kun får vist de opslag, som Facebook tror, man er mest interesseret i. For virksomheder betyder det, at jo mere interaktion, der er på et opslag, jo større rækkevidde får det.

Lad os se det ud fra et eksempel: Hvis du som privat Facebook-bruger har 400 venner og derudover følger 200 virksomhedssider, så vil der ikke være plads til opslag fra alle profilerne i din nyhedsstrøm. Som bekendt sorterer Facebook indholdet ved hjælp af disse ukendte algoritmer.

Facebooks formål med algoritmen er, at få brugerne til at ofre så meget tid som muligt på det sociale medie. Facebook forsøger derfor at give den bedste oplevelse for brugerne. Men det betyder ikke nødvendigvis, at algoritmens opfattelse af, hvilke opslag der er mest relevante, også svarer til brugerens egne forventninger. Og hvad kan du som brand så gøre for at komme ind i brugernes nyhedsstrøm? Du kan både annoncere og lave sponsorerede indlæg, men det afgørende er, at du først og fremmest fokuserer på at lave det gode indhold.

Det gælder ikke nødvendigvis om at have mange følgere, for hvis de er inaktive, vil din virksomhedsside stå svagere. Det gælder derimod om at have engagerede følgere. Men dem kan du også få mange af.

Ligesom man i den virkelige verden skal opretholde relationen til sine venner/kunder, så skal man også gøre det på Facebook. Nøglen til at skabe engagement fra brugerne er at fortælle den gode historie, som er relevant for din målgruppe.

 

Det gode indhold

Først og fremmest handler det om at definere de målgrupper, du vil ramme på Facebook. En god idé er at se på, hvordan de kommunikerer og bruger de sociale medier i forvejen, så du kan kommunikere i øjenhøjde med dem.

Derudover skal du undgå at vise for mange opslag udelukkende med produkter og ydelser. Brugerne har gennemskuet virksomhederne og opfatter det som traditionel reklame. Det er de trætte af. I stedet kunne man arbejde med storytelling eller tænke i emner, der er relevante for produktet.

Du kan bruge billeder, illustrationer eller videoer, der skiller sig ud fra mængden, og som fanger brugernes opmærksomhed i nyhedsstrømmen. Men husk, at indholdet skal produceres i høj kvalitet, ellers kan din virksomhed fremstå uprofessionel, og du risikerer, at brugerne ikke vil interagere med dig. Én ting er, at brugerne ikke er interesseret i dine opslag, en anden ting er, at du kan miste brandværdi, hvis du laver indhold af lav kvalitet.

 

Skal vi hjælpe dig med at skabe det gode indhold på Facebook? Kontakt Birgitte Iversen på 23 11 50 20 eller birgitte@commu.dk