Close X

De 4 skriveråd

Her kommer fire sprøde skriveråd, der med garanti vil gøre dit budskab lettere at forstå for din læser. De gælder både for dig, der arbejder i en lille, mellemstor eller stor virksomhed. For ligegyldigt om det er en e-mail til en samarbejdspartner eller en intern månedsrapport, er det vigtigt, at du formidler budskabet præcist og forståeligt. Og i et letlæseligt, konsekvent og klart sprog, for så vil modtageren få mest muligt ud af teksten.

 

1. Skriv til din modtager

Er det en fagfælle, der er bekendt med fagordene? Eller er det en kunde, som ikke har samme uddannelsesmæssige baggrund som dig? Eller måske er det til en journalist, der slet ikke kender til branchen? Modtageren er altid teksten vigtigste formål – og derfor er det så vigtigt, at den, du skriver til, forstår det, du skriver. Du skal derfor passe på med at bruge fagtermer og fremmedord, når du skriver til andre end fagfæller.

 

2. Skriv personligt og aktivt

En personlig tekst er mere nærværende og letlæselig for modtageren. Du kan for eksempel gøre teksten mere personlig ved at bruge personord som jeg, vi, I og du i din tekst. Aktivt sprog gør din tekst mere personlig at læse – i modsætning til passivt sprog, som skaber distance til din modtager. Passivt sprog skjuler personerne, så læseren ikke kan se, hvem der handler. Skriver derfor jeg bekræfter i stedet for det bekræftes og jeg sender i stedet for det sendes.

 

3. Skriv enkelt og præcist

På skrift har vi en tendens til at bruge et mere formelt sprog. Det kan være, vi gerne vil fremstå professionelle ved at bruge lange, sammensatte ord – men ofte gør det bare teksten tung at læse, og skaber en distance til din modtager. Erstat derfor nogle af de tunge ord med mere nutidige og lette ord – det vil gøre teksten lettere at forstå og mere nutidig. Skriv derfor vær venlig at bekræfte, at du har modtaget den  nye kontrakt i stedet for venligst bekræft modtagelsen af den nye kontrakt.

 

4. Skriv overskueligt.

Ved at lave afsnit, bruge overskrifter og sætte punktummer kan du gøre teksten mere overskuelig og lettere at orientere sig i for din læser. Korte sætninger er bedre en de lange og snørklede. Tommerfingerreglen er, at at man kun skal have én information per sætning. Sæt. Derfor. Punktum. Tit.