Close X

Sådan sælger du til den gule kundetype

Gule kundetyper vil have lette løsninger. De har nemlig så travlt med at yde omsorg for andre, at de er klar til at købe, hvis et produkt kan hjælpe dem hurtigt videre.

Kender du typen? Altså hende (for det er ofte en kvinde) som har så travlt med at yde omsorg for alt og alle, at hun glemmer sig selv i en grad, så hun får stress – eller når at stoppe op og investerer i at forkæle sig selv lidt, inden hun skynder sig videre igen.

Hende kan du sælge noget til!
Brug salgsargumenter som ’Nyt køkken på tre dage’, ’Bliv smuk i en fart’ og ’Få et energi-boost’, for hun tiltrækkes af hurtige løsninger, så hun fluks kan komme videre med alt det andet, hun skal nå.

Og så passer hun på den gule kundetype i den forskningsbaserede metode ’Emotionelle Kundetyper’. Her skelnes mellem fire forskellige farver, der hver især dækker over menneskers motiver for at købe, og den gule er værd at dvæle ved, fordi han/hun er klar til at betale for varer og løsninger, som gør hverdagen og livet lidt lettere.

Vær ærlig – den gule mærker dig
De gule kundetyper nyder at være en del af et fællesskab. De arbejder fx i sundhedssektoren eller med undervisning, coaching og andre fag, der bygger på relationer.

Stemningen skal være god, hvis en gul kundetype skal handle, og det er behovet for at vise omsorg – for sig selv eller andre – der får pengene til at rulle. Fx ved at forkæle sig selv, gøre noget godt for miljøet eller skabe hygge i hjemmet. De er livsnydere, som sætter stor pris på det sanselige. Derfor skal man skabe varme og hygge omkring dem, for at de føler sig godt tilpas – og dermed motiverede for køb. Hvis ikke man møder dem fysisk – fx i en butik – er sociale medier en oplagt vej til at skabe relationer til dem, men det er i så fald vigtigt at passe sine kanaler omhyggeligt og via konstante og nærværende opdateringer vise, at man er engageret i kunden.

Sælgeren skal samtidig forstå, at personlige relationer er ekstremt vigtige for den gule, der i kraft af sin fine næse for autenticitet lynhurtigt gennemskuer, hvis man ikke er ærlig.

Der er også gode penge i gule mænd
Vil man nå de gule, fx via hjemmesiden, skal man skabe en autentisk og personlig kommunikation. Sørg samtidig for at fortælle om mennesker, som har prøvet produktet, for den gule læner sig nemlig rigtig meget op ad, hvad andre mener.

Et særligt kendetegn ved gule kundetyper er, at de er optagede af, hvilken forskel et produkt eller en serviceydelse allerede har gjort for andre; de er meget drømmende og forestiller sig helt konkret, hvordan noget, fx i deres hjem eller familie, bliver bedre via et køb.
Rent kommunikationsmæssigt kan man arbejde med at iscenesætte dette, og især i forhold til livsstilsprodukter som boliger, mode, interiør og smykker er der rigtig gode muligheder for at tænde denne gule købs-knap ved at arbejde målrettet med drømme og forestillinger.

Og ja, nu skrev jeg godt nok, at de gule ofte er kvinder. Men der er faktisk også ret mange mænd; de vil bare helst ikke stå ved deres farve, for især de midaldrende og ældre kan have svært ved at identificere sig med alt det sociale og omsorgsgivende. Meeeeen, den aldersgruppe er ofte købestærke, så de er værd at friste med produkter, som passer til netop dem.
Hvordan man gør det? Det kan du høre mere om, hvis du får lyst til at fordybe dig i Emotionelle Kundetyper…

Netop nu videreuddanner jeg mig inden for Emotionelle Kundetyper. I den forbindelse er jeg ved at udvikle et foredrag om, hvordan ejerledere helt konkret kan arbejde med kundetyper. Arbejdstitlen er pt: ”Din kunde er et menneske – #SåFatDetDog”

Jeg planlægger, at foredraget skal være færdigt i juni, og så skal det testes et par gange. Måske kender du et netværk, som vil have et test-foredrag? Så kontakt mig på tlf. 23 11 50 20 eller e-mail birgitte@commu.dk