Close X

Sådan sælger du til den gule kundetype

Den gule kundetype vil have lette løsninger. De har nemlig så travlt med at yde omsorg for andre, at de er klar til at købe, hvis et produkt kan hjælpe dem hurtigt videre.

Kender du typen? Altså hende (for det er ofte en kvinde) som har så travlt med at yde omsorg for alt og alle, at hun glemmer sig selv i en grad, så hun får stress – eller når at stoppe op og investerer i at forkæle sig selv lidt, inden hun skynder sig videre igen.

Hende kan du sælge noget til!
Brug salgsargumenter som synliggør, at du kan tilbyde hurtige løsninger, for den gule kundetype tiltrækkes af, at hun fluks kan komme videre med alt det andet, hun skal nå.

Og så passer hun på den gule kundetype i den forskningsbaserede metode ’Emotionelle Kundetyper’. Her skelnes mellem fire forskellige farver, der hver især dækker over menneskers motiver for at købe, og den gule er værd at dvæle ved, fordi han/hun er klar til at betale for varer og løsninger, som gør hverdagen og livet lidt lettere.

Vær ærlig – den gule mærker dig
Stemningen skal være god, hvis en gul kundetype skal handle, og det er behovet for at vise omsorg – for sig selv eller andre – der får pengene til at rulle. Fx ved at forkæle sig selv, gøre noget godt for miljøet eller skabe hygge i hjemmet. De er livsnydere, som sætter stor pris på det sanselige. Derfor skal man skabe varme og hygge omkring dem, for at de føler sig godt tilpas – og dermed motiverede for køb.

Sælgeren skal samtidig forstå, at personlige relationer er ekstremt vigtige for den gule, der i kraft af sin fine næse for autenticitet lynhurtigt gennemskuer, hvis man ikke er ærlig.

Der er også gode penge i gule mænd
Og ja, nu skrev jeg godt nok, at de gule ofte er kvinder. Men der er faktisk også ret mange mænd; de vil bare helst ikke stå ved deres farve, for især de midaldrende og ældre kan have svært ved at identificere sig med alt det sociale og omsorgsgivende. Men den aldersgruppe er ofte købestærke, så de er værd at friste med produkter, som passer til netop dem.
Med værktøjerne fra Emotionelle Kundetyper er det muligt at opbygge en kommunikation, som taler meget direkte til de gule – uanset om de er kvinder eller mænd.

Gule ejerledere
Min erfaring er, at gule ejerledere tit er udfordrede i forhold til at skabe en fornuftig forretning. De har ofte for meget fokus på omsorg; dvs. hvad de gerne vil gøre for kunden.
Dermed har de ikke nok opmærksomhed på økonomien, hvilket kan blive fatalt, fordi de samtidig har det svært med salg. De er rigtig dygtige til at knytte personlige relationer, men netop derfor kan de føle det som en afvisning, hvis nogen siger nej til at købe – og så undlader de ofte at opdyrke et målrettet salg.

Samtidig er det mit indtryk, at de gule ofte kommer til at levere for meget til kunderne, hvilket jo også bliver et forretningsmæssigt problem.

Efter min vurdering kan de gule derfor have ekstra meget behov for en klar strategi for kommunikation og markedsføring, fordi det vil give dem en indre ro: Med en klart defineret retning har de en ’undskyldning’ for, at de er nødt til at fokusere på forretningen.

Jeg arbejder med at professionalisere ejerledede virksomheders kommunikation ved at rådgive ejerlederne om, hvordan de får styr på kommunikation og markedsføring – én gang for alle.

Jeg trækker blandt andet på min viden som certificeret partner i Emotionelle Kundetyper.

Desuden holder jeg foredrag for erhvervsnetværk og uddannelsesinstitutioner:

  • Erhvervsnetværk: Kend din kunde – og kend dig selv.
  • Uddannelsesinstitutioner: Min målgruppe og mig

Se mere om foredragene her